Informatie werkgevers
Samen verkleinen we de personeelstekorten in het onderwijs
Dit doen we door leertrajecten aan te bieden die volledig in de praktijk worden uitgevoerd. Hierdoor zijn beschikbare professionals geen tijd kwijt aan collegedagen of het leren van reeds beheerste beroepsonderdelen en kunnen ze zich volledig blijven inzetten voor hun basisschool.
Daarnaast zijn de leertrajecten aangepast aan wat iemand al kan. De competenties die de werknemers al beheersen tonen ze aan en ontbrekende kennis en vaardigheden leren ze bij via gerichte oefening en toepassing op de werkvloer. Wij begeleiden ze hierbij 1:1 en volledig gepersonaliseerd. Hierdoor kunnen zij hun opleiding afronden in gemiddeld 12-18 maanden, in plaats van vier jaar.
Leven Lang Ontwikkelen
Ook wat betreft het thema Leven Lang Ontwikkelen levert ons concept een bijdrage aan het verkleinen van de personeelstekorten. Onderwijsassistenten kunnen bijvoorbeeld na een paar jaar ervaring ook weer versneld opstromen tot docent.
Beschikbare opleidingen
✓ Onderwijsassistent
✓ PABO
✓ Zij-instroom onderwijsbevoegdheid
basisonderwijs
✓ Zij-instroom onderwijsbevoegdheid
voortgezet onderwijs – Nederlands,
Engels of Wiskunde
- Op onze educatie website kun je meer lezen over deze opleidingen.
- Op onze werkgeverspagina hebben we onze leerroute uitgelegd vanuit het perspectief van de werkgevers, i.c. (het bestuur van de) basisschool.
Vernieuwend en revolutionair
Ons concept roept vanuit scholen, besturen en leerkrachten een berg enthousiasme op. Dat begrijpen we heel goed. Het is een nieuwe manier van leren en ontwikkelen. We hebben al heel mooie resultaten behaald, die we graag met je delen.
- Leerroutes worden gemiddeld met een 9.1 gewaardeerd.
- Van het aantal kandidaten dat zich bij ons aanmeldt en waarvan we inschatten dat ze het niveau aankunnen, haalt 80-100 procent het diploma.
- Momenteel volgen in totaal ruim 350 kandidaten bij ons een leerroute, waarvan 133 binnen het onderwijsdomein.
- In totaal hebben we 65 alumni, waarvan 28 binnen het onderwijsdomein.
- De gemiddelde doorlooptijd van de onderwijsleerroutes is 15 maanden i.p.v. vier jaar.
Ook scholen en besturen die via onze leerroutes hun toekomstige docenten en onderwijsassistenten opleiden, zijn erg enthousiast.
Erkende mbo- en hbo-diploma’s
We werken enkel en alleen samen met erkende diplomaverstrekkers. Voor de leerroute onderwijsassistent zijn dat Deltion en OPPstap, voor PABO is dat LOI en voor de zij-instroom po en vo is dat NCOI. Al onze diplomeerders vallen onder het gezag van de NVAO of Inspectie van het Onderwijs. Hiermee zijn deze diploma’s normale, wettelijk erkende diploma’s met volledig civiel effect.
Dat gaat zo in zijn werk:
- Kandidaten worden bij het aantonen van hun beroepscompetenties (hbo) of beroepskwalificaties (mbo) individueel begeleid door één leerregisseur van AWL. De beroepsaspecten die de kandidaten al beheersen moeten zij aantoonbaar maken in een portfolio. Waar nog onderdelen ontbreken, krijgen ze gepersonaliseerde leerinterventies die ze in de dagelijkse praktijk kunnen oefenen.
- Wanneer het portfolio compleet is en alle competenties zijn aangetoond, bieden we dit aan de examencommissie van de met ons samenwerkende onderwijsinstelling aan.
- De examencommissie van de erkende diplomaverstrekker beoordeelt het portfolio en gaat over tot diplomering.
Onze eigen expertise binnen het onderwijs
Leerregisseurs
Al onze leerregisseurs hebben ruime ervaring in het begeleiden van mensen in hun ontwikkeling in het mbo of hbo. Ze hebben bijvoorbeeld een achtergrond als coach, docent, opleidingskundige of studieloopbaanbegeleider.
Inhoudsdeskundigen
Om feedback te geven, vaardigheden voor te doen, te coachen of aantoonbaarheid te bevestigen schakelen we daarnaast ook nog inhoudsdeskundigen in. Dit zijn collega-docenten op de school of inhoudsdeskundigen vanuit ons, die samenwerken met de leerregisseurs.
Onderwijskundig adviesbureau
Academie Werkend Leren is voortgekomen uit het onderwijskundig adviesbureau Onderwijs.pro. Zij ondersteunen pabo-en mbo-opleidingen bij het opzetten en implementeren van flexibele leerroutes en opleidingstrajecten. Mede hierdoor hebben we ruime ervaring met en kennis van de materie.
Het verschil tussen Academie Werkend Leren en een EVC-bureau
We krijgen nog weleens de vraag of we vergelijkbaar zijn met een EVC-bureau. Het antwoord daarop is nee. Een EVC-traject is geen leertraject, maar een beschrijving van hoe iemand ervoor staat betreffende zijn of haar competentieontwikkeling. De doelstelling van een EVC-bureau is dan ook niet om kandidaten een diploma te laten halen. Bij ons is dat juist wel het doel. Ook wij meten de competenties, maar dat is dan het vertrekpunt voor verdere ontwikkeling.
Referenties
Spreek je graag met anderen over hoe zij de samenwerking met ons ervaren? Dat kan!
Je kunt contact opnemen met:
Stichting Kolom
Lisette van Dijk
l.vandijk@kolom.net
020-3421919
Constance Schouten
c.schouten@kolom.net
06-43186630
We komen graag bij je langs
om nader kennis te maken en
verdere toelichting te geven.
Angelique Kees-Surewaard
Directeur Academie Werkend Leren
info@academiewerkendleren.nl
085-0606516