Kandidaten die bij ons een leerroute volgen, lopen van begin tot diploma door vier verschillende fases:
• De opstartfase
• De ontwerpfase
• De ontwikkelfase
• De afronding en diplomering
In de ontwerpfase maakt de kandidaat een ontwikkelplan, waarin staat wat ze gaan doen om hun ervaring en kennis aan te tonen. De leerregisseur begeleidt de kandidaten bij het maken van dit plan. Manon is zo’n leerregisseur. Zij begeleidt kandidaten die de leerroute verpleegkunde of social work volgen en vertelt ons meer over hoe de ontwerpfase eruit ziet.
Inventarisatie van de diploma-eisen
Iedere opleiding heeft eigen leeruitkomsten die de kandidaat moet aantonen met een portfolio. De leerregisseur brengt in kaart wat die leeruitkomsten zijn en bespreekt dit met de kandidaat. Vervolgens is het aan de kandidaat om na te gaan denken hoe hij deze gaat aantonen.
Ontwikkelplan maken
De kandidaat maakt een plan van aanpak. Manon vertelt: ‘De kandidaat kijkt wie of wat er nodig is om de vereiste kennis en ervaring aan te tonen. Welke casussen kan hij daarvoor gebruiken of is het bijvoorbeeld nodig om voor een deel een e-learning te volgen? Ook denkt de kandidaat na over het tijdspad en eventuele uitdagingen.’
Presentatie ontwikkelplan
De kandidaat presenteert het plan aan de leerregisseur, de inhoudsdeskundige en de werkbegeleider. De presentatie is niet bedoeld als cijfer, maar om samen te kijken of dit een haalbaar en goed plan is. ‘De kandidaat vertelt waarom er voor bepaalde casussen is gekozen, waarom bepaalde koppelingen zijn gemaakt en laat zien dat hij erover heeft nagedacht. Vervolgens kijken wij of alle domeinen erin zitten en geven we tips om het te optimaliseren.’, aldus Manon. De presentatie is de afronding van de ontwerpfase. Hierna is het tijd om het plan tot uitvoering te brengen in de ontwikkelfase.
Wil je meer weten?
Ben je benieuwd naar onze leerroutes of wil je weten of de rol van leerregisseur iets voor jou is? Bekijk dan ons aanbod en de vacatures!