Samen verkleinen we de personeelstekorten in de zorg
Dit doen we door leertrajecten aan te bieden die volledig in de praktijk worden uitgevoerd. Hierdoor zijn beschikbare professionals geen tijd kwijt aan collegedagen of het leren van reeds beheerste beroepsonderdelen en kunnen ze zich volledig blijven inzetten in hun zorgorganisatie.
Daarnaast zijn de leertrajecten aangepast aan wat iemand al kan. De competenties die de werknemers al beheersen tonen ze aan en ontbrekende kennis en vaardigheden leren ze bij via gerichte oefening en toepassing op de werkvloer. Wij begeleiden ze hierbij 1:1 en volledig gepersonaliseerd. Hierdoor kunnen zij hun opleiding afronden in gemiddeld 12-18 maanden, in plaats van vier jaar.
Leven Lang Ontwikkelen
Ook wat betreft het thema Leven Lang Ontwikkelen levert ons concept een bijdrage aan het verkleinen van de personeelstekorten. Verzorgenden IG kunnen bijvoorbeeld na een paar jaar ervaring ook weer versneld opstromen tot verpleegkundigen.
‘De voordelen voor ons om met een gepersonaliseerde leerroute te werken is dat we maatwerk kunnen bieden aan medewerkers die willen leren, maar niet een tweeënhalf jaar durende opleiding willen doen. Via deze route kunnen ze gewoon leren wat nodig is en Academie Werkend Leren ondersteunt daar uitstekend bij.’ – Gerard Sprong (adviseur Leren & Ontwikkelen Reinier de Graaf Gasthuis)
Beschikbare opleidingen
- Verzorgende IG
- Verpleegkunde (mbo-V)
- Doktersassistent
- Verpleegkunde (hbo-V)
Op onze zorgwebsite kun je meer lezen over deze opleidingen en op onze werkgeverspagina hebben we onze leerroute uitgelegd vanuit het perspectief van de werkgevers (i.c. de zorgorganisaties).
Vernieuwend en revolutionair
Ons concept van de gepersonaliseerde leerroute is uniek en roept vanuit zorginstellingen daardoor veel enthousiasme op. Het is een nieuwe manier van leren en daarmee nog relatief onbekend. We hebben we al heel mooie resultaten behaald, die we graag met je delen.
- Leerroutes worden gemiddeld met een 9.1 gewaardeerd.
- Van het aantal kandidaten dat zich bij ons aanmeldt en waarvan we inschatten dat ze het niveau aankunnen, haalt 80-100 procent hun diploma i.p.v. 50% op mbo en hbo- instellingen.
- Momenteel volgen in totaal ruim 350 kandidaten bij ons een leerroute, waarvan 163 binnen het zorgdomein.
- In totaal hebben we 65 alumni, waarvan 29 binnen het zorgdomein.
- De gemiddelde doorlooptijd van de zorgleerroutes is 12-18 maanden i.p.v. vier jaar.
Ook zorginstellingen die via onze leerroutes hun toekomstige verzorgenden, verpleegkundigen en doktersassistenten opleiden, zijn erg enthousiast.
‘Ik vind het een fantastische manier van je diploma halen als je aan het werk bent. Ik leer veel en ben anders naar ingrepen gaan kijken. De grootste voordelen zijn dat ik niet dagen kwijt ben aan naar school moeten en dat het zo snel kan. Natuurlijk moet je er wat tijd en energie in stoppen, maar als je er gewoon voor gaat dan lukt het wel.’ – Daphne Modderman (doktersassistent)
‘Ons gehele team dat hierbij betrokken is, is enthousiast. Ze zijn heel tevreden over de dossiers die ze krijgen, het zit goed in elkaar. Ook verloopt het allemaal soepel. Iedereen is meedenkend om te zorgen dat het een succes wordt, dat voelt als een waar partnerschap.’ – Annette van Krimpen (directeur onderwijs & kwaliteit OPPstap)
‘Mooie manier om zonder de schoolbanken je diploma te halen. Leren afgestemd op ervaring en vooropleiding is dé manier om een opleiding te volgen. Gebruikmaken van wat je al kent en kunt en aanvullen wat er ontbreekt. De leerregisseurs van de academie begeleiden je in het schrijven van de verantwoordingsdocumenten. Begeleiding is ook op maat. Zeer prettige ervaring!’ – Hubertine Schoep (verpleegkundige)
Erkende mbo- en hbo-diploma’s
We werken enkel en alleen samen met erkende diplomaverstrekkers. Voor de leerroute hbo-verpleegkunde is dat Breederode Hogeschool, voor de andere leerroutes is dat OPPstap. Al onze diplomeerders vallen onder het gezag van de NVAO of Inspectie van het Onderwijs. Hiermee zijn deze diploma’s normale, wettelijk erkende diploma’s met volledig civiel effect.
Dat gaat zo in zijn werk:
1. Kandidaten worden bij het aantonen van hun beroepscompetenties (hbo) of beroepskwalificaties (mbo) begeleid door een leerregisseur. De punten die de kandidaat al beheerst moet hij of zij aantoonbaar maken in een portfolio. Waar nog onderdelen ontbreken, krijgen ze leerinterventies die ze in de dagelijkse praktijk kunnen oefenen.
2. Wanneer het portfolio compleet is en alle competenties zijn geleerd en aangetoond, bieden we dit aan aan de examencommissie van de betreffende onderwijsinstelling.
3. De erkende diplomaverstrekker beoordeelt het portfolio en gaat over tot diplomering.
Onze eigen expertise binnen zorg en onderwijs
Leerregisseurs
Al onze leerregisseurs hebben ruime ervaring in het begeleiden van volwassen werknemers in hun ontwikkeling. Ze hebben bijvoorbeeld een achtergrond als coach, docent, opleidingskundige of studieloopbaanbegeleider.
Inhoudsdeskundigen
Om feedback te geven, inhoudelijke adviezen te geven, te coachen of praktijksituaties uit te werken schakelen we inhoudsdeskundigen in. Zij komen allemaal uit de zorg en hebben hierin zowel een diploma als ruime werkervaring.
Onderwijskundig adviesbureau
Academie Werkend Leren is voortgekomen uit het onderwijskundig adviesbureau Onderwijs.pro. Zij ondersteunen mbo- en hbo-opleidingen bij het opzetten en implementeren van flexibele leerroutes en opleidingstrajecten. Mede hierdoor hebben we ruime ervaring met en kennis van de opleidingsmaterie.
Het verschil tussen Academie Werkend Leren en een EVC-bureau
We krijgen nog weleens de vraag of we vergelijkbaar zijn met een EVC-bureau. Het antwoord daarop is nee. Een EVC-traject is geen leertraject, maar een beschrijving van hoe iemand ervoor staat betreffende zijn of haar competentieontwikkeling. De doelstelling van een EVC-bureau is dan ook niet om kandidaten een diploma te laten halen. Bij ons is dat juist wel het doel. Ook wij meten de competenties, maar dat is dan het vertrekpunt voor verdere ontwikkeling. Wij begeleiden vervolgens heel gericht deze ontwikkeling, tot het moment dat de kandidaat alles beheerst.
Referenties
Spreek je graag met anderen over hoe zij de samenwerking met ons ervaren? Dat kan! Je kunt contact opnemen met:
Stichting Vivium
Heidy Fokker (adviseur Leren en Ontwikkelen)
He.Fokker@vivium.nl
06-83810580
We komen graag bij je langs
om nader kennis te maken
en verdere toelichting te geven.
Angelique Kees-Surewaard
Directeur Academie Werkend Leren
info@academiewerkendleren.nl
085-0606516