“Welke stappen wil je zetten om je te ontwikkelen in de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking?” vraag ik aan Miranda (43 jaar), kandidaat hbo verpleegkunde bij de Gepersonaliseerde Leerroute. Het is dinsdagmiddag 17 november 2020 en ik ben, als leerregisseur van Miranda, de hele dag op haar werkplek aanwezig. Samen werken we aan het opstellen van een ontwikkelplan, waarmee Miranda op gepersonaliseerde wijze haar hbo-diploma verpleegkunde wil gaan halen. Aan het einde van de dag doet Miranda haar laptop met een klap dicht en zegt gemotiveerd: “Ik heb echt zin om aan de slag te gaan!”
De Gepersonaliseerde Leerroute in de zorg
Kandidaat Miranda volgt de Gepersonaliseerde Leerroute van Academie Werkend Leren om haar hbo-diploma verpleegkunde te behalen. Op gepersonaliseerde wijze leert en bewijst Miranda, zoveel mogelijk op de werkvloer, de onderdelen van het diploma. Voor haar betekent dat bijvoorbeeld dat ze een eerder gemaakt verpleegplan van een patiënt met een chronische ziekte als bewijsstuk kan inzetten om aan te tonen dat ze de zorg aan deze doelgroep kan verlenen. Ze maakt hierbij gebruik van alles wat ze hierover al weet en kan op basis van haar jarenlange ervaring als mbo-verpleegkundige. “Een erkenning van wat ik al jarenlang doe,” aldus Miranda.
Ontwerpfase
Om te bepalen hoe Miranda zo efficiënt mogelijk kan leren en ontwikkelen op de werkvloer zijn we de afgelopen twee maanden aan de slag gegaan met de ontwerpfase. Miranda heeft haar eigen ervaring vergeleken met de eisen van het diploma hbo verpleegkunde om zo te bepalen wat ze hiervan al wel/niet beheerst. Daarbij heeft zij aangegeven welke bewijzen ze al heeft om aan te tonen dat ze aan de eisen van het diploma voldoet en welke ze nog wil ontwikkelen. Als de leerregisseur van Miranda fungeerde ik hierin als haar sparringpartner en dacht ik mee over de inhoudelijke en organisatorische inrichting van haar ideale leerroute. In ongeveer vier overlegsessies hebben we hierover gesproken om zo steeds meer toe te werken naar een maatwerk ontwikkelplan voor het behalen van het diploma.
Het ontwikkelplan
Het ontwikkelplan hebben we daadwerkelijk samengesteld tijdens de ontwerpdag op 17 november. Urenlang hebben we enthousiast gesproken over mogelijke bewijslast die Miranda kan aanleveren en de stappen die ze kan zetten om hiertoe te komen. Daarnaast zijn ook de leermogelijkheden uitgebreid aan bod gekomen: waarvoor kan Miranda haar collega’s (experts op de werkvloer) om begeleiding vragen, welke andere leermiddelen, zoals literatuur, praktijkopdrachten en e-learnings, zou ze kunnen inzetten en hoe kan dit alles zoveel mogelijk gekoppeld worden aan haar dagelijkse werkzaamheden?
Aan de ene kant vormt de plan-van-aanpak-dag de finish van de ontwerpfase, maar aan de andere kant vormt het tegelijkertijd het startpunt van de ontwikkelfase. Miranda gaat de komende tien maanden aan de slag met het uitvoeren van het ontwikkelplan om zo te bewijzen dat ze aan de eisen van het diploma hbo verpleegkunde voldoet. Aan mij de taak als leerregisseur om Miranda hierin zo goed mogelijk te ondersteunen, afgestemd op haar behoeftes.
Meer weten?
Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar wat de Academie Werkend Leren voor jou kan betekenen? Naast hbo verpleegkunde, bieden we nog talloze andere opleidingen aan op bijvoorbeeld het gebied van zorg, onderwijs en economie.