De ervaringen van een kandidaat
Chris is als ZZP’er werkzaam bij een groot Amsterdams ziekenhuis binnen de psychiatrische jeugdkliniek. Hij werkt sinds 2007 in de zorg en volgt dit jaar de leerroute Mbo Verpleegkunde.
Voordat we aan zijn verhaal toekomen vertelt Chris dat het écht belangrijk is dat er actie ondernomen wordt binnen de zorg.
‘In plaats van bezuinigen moet men in de zorg vooral investeren. Maak de zorg vanuit werkgevers aantrekkelijk voor nieuwe personeel. Er zijn namelijk veel mensen nodig die dagelijks actief met patiënten en cliënten omgaan. Het is een uitdaging om mensen de zorg in te krijgen en dan vervolgens om ze te behouden. Beloning speelt er een grote rol in, maar er moeten vooral meer mensen bij komen. Het vraagt namelijk veel van de intrinsieke motivatie.’
Chris is op dit moment Verzorgende IG en zijn doel is om Mbo Verpleegkundige te worden. Daarvoor heeft hij eerst een BBL-route gevolgd bij een andere opleider voor Verzorgende IG’er.
‘De stap vanuit de opleiding Helpende Plus kan dan soms best pittig zijn. Vooral het moeten leren voor toetsen kan een struikelblok zijn. Om na een volle week werken óók nog een dag voor je toetsen moeten leren… dat moet je écht willen. De kans bestaat dat je afhaakt en dan blijft hangen op je oude niveau. Dat is zonde! De gepersonaliseerde leerroute biedt daarmee grote voordelen doordat je in de praktijk je niveau kunt laten zien.’
Maar dan nog moet je bij Academie Werkend Leren ook naast je werk er tijd in investeren.
‘Je krijgt het zeker niet voor niets. Hoeveel tijd je exact besteedt, is lastig te zeggen. Het werken en het leren is met elkaar verweven. Gemiddeld ben ik circa 4 à 5 uur in de week met mijn portfolio bezig geweest.’
Hoe heb je het verschil ervaren tussen BBL en de Gepersonaliseerde Leerroute? Want je had een referentiekader vanuit het BBL.
‘Ik ben vooral in het diepe gesprongen. Ik had niet echt veel verwachtingen over hoe de route exact zou lopen. De eerste ervaringen waren goed. Samen met de leerregisseur ben ik op zoek gegaan hoe we mijn ervaringen het beste konden verwoorden voor de examencommissie. Ik heb de leerroute ook echt op mijn manier ingedeeld.’
Hoe heb je het in het begin aangepakt met je werkgever/opdracht?
‘Ik had het ‘geluk’ dat ik een goede werkgever/opdrachtgever had, die mij meteen de mogelijkheid bood om op de werkvloer te gaan leren. Ik had er namelijk al mijn eerdere BBL-traject doorlopen. Ze stonden direct open voor deze nieuwe manier van leren. Dat zouden meer werkgevers moeten doen! Ik ben al jaren ZZP’er bij hen, dus ze waren allang blij dat ik wilde doorleren en binnen deze organisatie deze stappen wilde zetten.’
Een BBL-leerroute vond ik maar niks. Vaak was het een kwestie van: ken ik al, doe ik al, beheers ik al óf ‘is totaal niet relevant’.
Stockafbeelding @Adobe
Kon je makkelijk sparren op de werkvloer over inhoudelijke casussen?
‘Jazeker. Juist omdat we veel met ZZP’ers zijn help je elkaar snel. We kennen samen het klappen van de zweep. Om mij heen heb ik heel ervaren verpleegkundigen, Intensive Care-medewerkers en medewerkers op de spoedeisende hulp. Als voorbeeld: er is veel sprake van agressie vanuit (psychiatrische) cliënten naar personeel. Je gaat dan ook met elkaar in gesprek over hoe we zo’n casus een volgende keer aanpakken, zodat de agressie minder wordt. Van deze intervisiegesprekken word je direct wijzer. Gelukkig zijn er niet veel van deze casussen, maar het werk kan heel intensief zijn.’
Je bent nu bijna klaar met je leerroute. Heb je nog plannen voor erna?
‘Ik denk dat ik nu even wat rust pak qua leren. Ik heb nu twee opleidingen kort na elkaar gevolgd. Dus even op adem komen. Maar wie weet zit er in de toekomst nog wel een specialisatie in. In de komende periode wil ik nog meer ziekenhuiservaring opdoen en dan gericht op de somatiek.’
Merk je dat je je marktpositie is toegenomen door het leren?
Jazeker, ik word continu benaderd door recruiters die weten dat ik nu aan het leren ben voor Mbo Verpleegkundige (met BIG-registratie). Ik sta dadelijk veel breder in de markt. Ik kan letterlijk kiezen uit de werkplekken. Voor mij een positief gegeven, want ik kan ook meer in financiële zin vragen. Maar vanuit de markt gezien erg zorgelijk. Want je ziet daarmee hoeveel vacatures er openstaan.
Waarin gaat jouw diploma jou echt vooruit helpen?
‘Organisatie willen tegenwoordig dat je een BIG-registratie hebt. Daarvoor moet je minimaal Mbo verpleegkundig gediplomeerd zijn. Dat helpt mij nu enorm. Veel groepsleiders waar ik mee samenwerk zijn SPW/SPH opgeleid. Ze weten heel veel van de sociale aspecten. Maar ze missen dan de echte praktische verpleegtechnische handelingen. Daar is een groot gemis aan. Die handelingen heb ik dadelijk wel. Bekwaam én bevoegd! ’
Hoe kijk je in het algemeen terug op je leerroute?
‘De gepersonaliseerde leerroute is een hele fijne vorm om te leren voor verpleegkundige. Juist als je ZZP’er bent. Absoluut! Je kunt je eigen tempo bepalen. Daar heb ik vaak gebruik van gemaakt. De ene week heb ik versneld, de andere week wat meer tijd gepakt. Je mag heerlijk solistisch zijn. Bij de BBL-leerroute heb je een aanwezigheidsplicht en móest ik elke maandag klassikale lessen volgen met mensen die het leren niet serieus namen. Dat vond ik maar niks. Vaak was het ook een kwestie van: ken ik al, doe ik al, beheers ik al of ‘is totaal niet relevant’. In dat geval ebt de kennis en motivatie snel weg. Dan zijn het als ZZP’er ‘dure uren’, want die had je voor jezelf inzetbaar kunnen zijn.
Maar ook dat je flexibel bent in het kiezen van je werkplek. Het maakt niet waar je precies werkt, zolang je maar wel gericht aan je leerdoelen kunt werken.
Financieel gezien was het voor mij een non-issue. De investering verdien je makkelijk en snel terug binnen een paar jaar. En ik kan het ook nog eens bij de Belastingdienst aftrekbaar maken. Voor mij zitten er alleen maar voordelen aan. Vooral voor ZZP’ers, maar ook voor gewone zorgwerknemers, kan ik de Gepersonaliseerde leerroute zeker aanbevelen!’