Het verhaal van Giorgio,
verpleegkundige in opleiding.
Giorgio Ashruf is ZZP’er in de geestelijke gezondheidzorg. Hij werkt bij diverse organisaties, waaronder bij Inforsa in Amsterdam. Inforsa begeleidt cliënten op het gebied van psychiatrische problematiek, vaak in combinatie met verslaving.
Giorgio volgt de Gepersonaliseerde Leerroute Hbo Verpleegkunde bij Academie Werkend Leren. Hij vertelt ons hoe hij het leertraject ervaart. Maar ook hoe zijn opdrachtgever, Inforsa, het traject beleeft.
Een leertraject bij Academie Werkend Leren kent de volgende fases: Oriëntatiefase, Ontwerpfase, Ontwikkelfase en Afstudeerfase.
Giorgio, hoe verloopt je leertraject?
Ik ben nu een paar maanden gestart met mijn leerroute HBO-V. Vooraf heb ik mij goed georiënteerd of deze manier van leren bij mij past. Allereerst ben ik gaan kijken welke kennis en ervaring ik al bezit voor het diploma. Samen met mijn leerregisseur Angelique heb ik in beeld gebracht welke competenties ik nog moet verwerven. Wat prettig is, is dat zij de tijd voor mij neemt. Angelique kijkt heel kritisch naar de leercasussen die ik heb beschreven. Met zo’n casus kan ik aantonen dat ik bepaalde delen van het diploma (leeruitkomsten) al beheers.
Kon je toen aan de slag met leren?
Nadat ik alle leerdoelen compleet had gemaakt, heb ik op mijn werk een presentatie gegeven over het leertraject dat ik ga volgen. Die presentatie ging echt super goed! Samen met Angelique en mijn praktijkbegeleidster bij Inforsa, José, heb ik doorgenomen wat ik de komende periode ga ontwikkelen aan competenties en op welke wijze ik dat in de praktijk kan doen. Nu weet iedereen waar ik sta en waar ik naar toe ga groeien. Ik vind het dan ook een heel waardevol onderdeel van mijn leertraject. Dit is écht anders dan bij reguliere opleidingen. Inmiddels is de Ontwerpfase afgerond en kan ik nu dus starten met de Ontwikkelfase!
Hoe ziet het leren eruit in de Ontwikkelfase?
Ik ben begonnen met het schetsen van een aantal casussen die ik wil gaan presenteren bij de eindbeoordeling. Die moeten aansluiten bij de leeruitkomsten van het diploma. Met die casussen ga ik bewijsbaar aantonen dat ik de leeruitkomsten van het diploma beheers. Ik ben gaan puzzelen hoe ik dit het beste kan doen. Dankzij de regelmatige feedback en kritische blik van Angelique heb ik nu goed voor ogen hoe ik in de praktijk kan laten zien dat ik die onderdelen kan en ken.
De 1-op-1 begeleiding is voor mij echt hét grote voordeel van dit traject. Ik kan continu blijven sparren met haar. Echte nadelen kan ik niet noemen. Het is wel een andere manier van leren. Maar ik vind er steeds beter mijn weg in. Ik ga sowieso mijn neus een paar keer stoten. Maar het mag ook wel een uitdaging zijn. Het is immers een Hbo-opleiding. Als het makkelijk was, dan kon iedereen het doen.
“Ze zijn soms nog steeds verbaasd dat je binnen 1,5 jaar een Hbo-V kunt halen.”
Hoe beleeft je opdrachtgever dit leertraject?
Mijn begeleidster, José, is de senior verpleegkundige op de afdeling. Ik vergelijk haar wel eens met Cristiano Ronaldo van het team. De kapitein van het schip. Zij gunt mij dat ik dit leertraject op hun afdeling mag doorlopen. Dit komt vooral omdat ik al 2,5 jaar binnen de afdeling werkzaam ben en al veel senior taken afhandel. Zoals oa. het schrijven van behandelplannen, voortouw nemen bij besprekingen en uitvoeren van wondverzorging. Zij heeft zich hard gemaakt dat ik de Gepersonaliseerde Leerroute als zzp-er mag doen. Dat is echt anders dan mijn collega’s die in loondienst zijn. Zij kunnen alleen een standaard opleiding vanuit het bedrijf volgen.
Inforsa is als organisatie erg nieuwsgierig naar deze nieuwe manier van leren. Voor hun is het een soort van pilot. Ze zijn soms nog steeds verbaasd dat je binnen 1,5 jaar een Hbo-V kunt halen. Voordat ik mocht starten heeft de afdelingsmanager diverse gesprekken gevoerd met het Hoofd Opleidingen. Het concept was nieuw voor ze. Maar ze zien vooral de meerwaarde van het praktijkgerichte karakter van dit traject.
Waarin ben je nu al gegroeid?
Goed luisteren naar anderen heeft mij echt geholpen. Met mijn begeleidster vanuit Academie Werkend Leren heb ik écht goede gesprekken gevoerd. Zij gaat ook specifiek in op de inhoud. We hebben gezonde discussies en zij geeft mij advies waardoor ik verder kan. Op die manier volgen we de kaders van Breederode Hogeschool, de examinerende partij.
Van nature schrijf ik altijd een goed verslag op mijn werk. Ik wil graag volledig zijn. Misschien iets té. Dankzij de tips van Angelique kan ik nu gericht aan de onderdelen van mijn casussen werken die ik nog niet beheers. Juist daardoor kan ik nog meer verdieping aanbrengen tijdens mijn leerproces.
Hoe kijk je naar de komende fase in combinatie met privé?
Het is een hele uitdaging. Vóór mijn leertraject bij Academie Werkend Leren had ik het al druk. Ik werk inmiddels al 7 jaar als ZZP’er in de zorg. Gemiddeld 40 uur per week, maar pieken van 70 uur zijn niet ongewoon. Daarnaast maak ik als DJ muziek. Ben ik met vastgoed bezig en heb ik een eigen bedrijf genaamd Flexfact, facturatiesoftware voor in de zorg. Mijn gezin kan ieder moment uitbreiding verwachten. En dan dit leertraject…
Het is pittig, maar door het flexibele karakter is het wel makkelijker in te passen. Wat ook enorm scheelt is dat ik al heel veel ervaring heb. Het uitwerken van de leerdoelen moet ik wel ’s avonds doen, omdat ik op een afdeling werk waar veel speelt. Aan andere kant is het ook netjes dat ik mijn schoolwerk in eigen tijd doe. Inforsa betaalt mij immers om kwaliteit te leveren naar cliënten die kwetsbaar zijn.
Maar ik kijk vooral naar de lange termijn. Dit maakt mij nóg aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Als ik dit diploma eenmaal haal, mag ik enorm trots zijn op mijzelf. Ik ben enorm gedreven. Als ik een doel stel, dan wil ik het ook behalen. Misschien levert het mij wat grijze haren op. Maar dan ben ik wel een diploma rijker!
Meer weten?
Ben je nieuwsgierig geworden door Giorgio’s verhaal? Wil je ook je diploma Hbo-Verpleegkunde halen in de praktijk? Of misschien een ander diploma? Lees dan snel verder op onze site. Wij bieden opleidingstrajecten aan in de zorg, het onderwijs en het sociale domein. Maar ook binnen economie, techniek en de energiesector.